Long time no see

Sawadee Krap!

Jag lovade visst en bild pa min fot med igel pa - enjoy!


Vi avslutade iaf djungeläventyret med lite "tubing"... Dvs att man får varsin uppblåst bilring och beger sig ut i djungefloden med en guide (en 12-13åring i vårt fall) och så gör man sitt bästa för att se omgivningen samtidigt som man försöker undvika att slå i röven och magen i stenarna som osynligt ninjade under ytan :-) . Det var sjukt kul, och kanske 10 min ut så såg vi en hel bergsslänt full med apor!
Efter sista natten så käkade vi frukost och begav oss av i en minibuss som tog oss till en anslutande turistpunkt där vi hoppade på bak på en pick-up och rullade till vårt övernattningsställe, som sög lite halvt, men det det gick att sova iaf. Vi gjorde Krabi-town och jag lyckade äntligen hitta en sax att ansa mitt djungelskägg med, så jag ser lite mer stilad ut nu, men bara lite ;-) . Sen åt vi massa god mat på ett night market vid vattnet, käkade bästa Phad thai.en hittills och när vi skulle tillbaka så fick jag med mig ett Tofu-spett från ett matstånd med en sur thai-tant som klagade på vädret (det regnade hela tiden enligt henne). Sen spelade vi kort och somnade.
Vi vaknar, blir upplockade när båten ska åka men det är ju klart lugnt för inget här är i tid endå... kan lätt vara en timme senare än utsatt tid och det är inget konstigt alls.

Båten vi kliver på tar oss till "Phi Phi", en ganska turistig ö, men det är varmt, det finns stränder och det är ganska roligt stämning inför det stundande nya året.
Vi får lite strul med en felbokning från hotellets sida där vårt rum för 3 endast är för 2, vi springer runt med bagage och svättas för att mötas av fulla hostels överallt, finns inget. Sen kommer vi på att en annan kompis har bokat ett dubbelrum där på samma ställe som vi och jag kan dela rum med henne, problem solved!
Vi bor in oss, käkar och knallar runt lite och sen drar vi till stranden.

Phi Phi infor nyar var ganska smockat med folk och de olika bar och matstallena gor allt for att fa dig som gast, allt fran gratis mat till billiga drinkar. Men det som jag foll for mest var ngt som kallades for "Fish spa"... och sa later jag bilden tala for sig sjalvt

De sma rackarna var ganska hungriga pa halvslitna backpackerfotter... Det kanndes lite som man skulle kunna tanka sig att det kanns att ha fotterna i ett bad med superkolsyrad lask :-)

Vi gjorde Phi phi iaf, nyar var en javla small, fest overallt och vi dansade pa stranden tillsammans med alla andra till massa dunkande musik och fyvarkerier till runt 5 pa morgonen.



Efter allt detta partande sa tar vi och hoppar pa en bat som tar oss till en o som heter Kho Lanta, Ganska avslappnat stalle skulle jag saga, Nissemimmisussiejohancarrovanda bodde pa ett stalle som heter "Where else", Ganska gulligt med sma hyddor o halvutomhusdusch och toalett. Det som dock inte var gulligt var den nattliga, och dagliga ibland, aktiviteten av rattor i deras hus. Jag o andra sidan som bodde pa ett stalle brevid hade det helt djurfritt och bodde dessutom for 100 baht billigare ;-) . det gick sa langt att Nisse och Mimmi delade sang med mig en kvall nar det blev for mycket och dagen efter bytte stalle att bo pa. Sa vad det galler boende - Where else? anywhere else! . Men baren var heeelt klart awesome... Den hette "Feeling bar" och lag precis vid stranden... blev manga banana-shakes dar..


Spannande med Kho lanta, enligt mig, ar att on aven har en massa djungel man kan klanga i. Sa vi beslutade oss jag Johan Och Sussie att vi ska ut o Djungla lite, igen... denna gangen styrde vi upp att fa kolla med en guide iaf. Det var ju lite battre an att ga sjalva, var guide var duktig pa engelska och kunde i stort sett allt om allt i skogen... Vi kollade pa massa balla trad och han visade skumma myrstackar och aven ett Tarantellabo... Thailands storstaste spindel... men han stillade aven min radsla lite med att inga spindlar har ar direkt giftiga, det kan bara gora lite ont ;-) ... Men tydligen fanns det "King Cobras" i omradet, och for ovrigt i hela Thailand.. men vi sag ingen.. skont.
Vi kollade iaf in en grotta med var guide och sen skulle vi knata vidare till ett litet vattenfall sa fick vi byta guide, han kan ha vart runt 13 och bar en krokodilhatt och hade fangat en liten odla som han hade i handen nar vi mottes upp... vi snackar en young coc dundee.. stentuff :-) . Vi knallade och badade i vattenfallt som var ganska litet, men mysigt, och sen vandrade vi ut. - Bilder fran vattenfallet kommer senare for sussie har dem.


Vi Myser nagra skona dagar pa kho lanta, aker lite moppe, jag kor inte ngt sjalv men jag blir sjutsad av Johan (nara doden) det var lite laskigt for varken vagar eller trafik har ar som hemma... Vi aker iaf runt halva on och hittar en ganska mysig strand. Men val dar sa hittar jag tva killar som kor pickup och ar pa vag at vart hall, sa jag fragar om jag kan lifta med och visst far jag de, hoppar pa flaket och far sjuts tillbaka till dar vi bor, free of charge.. tur att man ar en trevlig en ibland :-) ...
dagen efter det sa aker jag med Nisse till stan, det ar inte lika laskigt, nisse har lite battre koll pa trafiken (No offence Johan!) ... Och tro det eller ej, men jag joinar Nisse till en frisor och klipper mig lite, forsta frisorbesoket pa latt 10 ar!




For att forklara sa ar det nan form av undercutt... galet skont men jag har ju en javla massa har sa det ar mycket kvar :-) ... Tillochmed frisoren garvade nar han va klar och tittade pa haret pa golvet och sa "one kilo, but everything left"...

Hursom, vi blev tvungna att lamna denna fina lilla o tillslut, vissa ska ju hem till Svedala och jag ska bege mig till Malaysia innom kort. Vi fixar med bussbiljetter pa nan form av V.I.P-buss till Bangkok. det ar ju sjalvklart inte sa haftigt som vi hoppas utan man far en vatten och nan halvskabbig bulle, tranga saten och sa far vi iofs gratis kak mitt i natten pa natt stalle pa vagen. Skitsamma egentligen, vi kommer till Bangkok och har faktiskt bokat en natt pa varsta glassiga Hotellet(jag en natt, Nisse o Mimmi 2). Vi har inte sovit sa mycket pa bussen men far som tur ar checka in kl 6 pa morgonen och jag somnar som en stock i en superskon hotellsang. Senare pa dagen spenderas runt pa Gator och kopcentrum i ett stressigt Bkk. Jag har for ovrigt kommit underfund med att jag inte riktigt diggar denna stad, for mycket av allt. Jag har kommit till freds med att jag nog ar en Island-boy.

Det har shoppats lite t-shirts och billiga skor och aven badats i hotellets "Sky pool" pa 19 vaningen... det ar ganska bra utsikt darifran kan jag saga!



Efter Frukost pa finhotellet checkades det ut och jag sprang ivag for att fixa billigare boende(sjalvklart med vaskan full av gratistval och annat spannande fran hotellet ;-p ) .  Jag bor nu pa samma stalle som sista, Suk11. det ar aven har jag sitter i skrivande stund och nu kommer nog nasta uppdatering fran malaysia som jag aker till den 10.e. har snackat lite med Malaysiern Jac som jag traffade har sist, vi ska motas upp och hanga lite i Kuala Lumpur. Jag kommer aven att fira Kinesiskt Nyar i malaysia, det blir spannande!

Pussar och kramar alla som laser - Vi hors!








Kommentarer
Postat av: Linnea

Tjohoo! Fan vad grymt ni verkar ha det, sjukt kul att läsa. Koh Lanta måste ju faan va rått-ön från hell. När jag var där så hade vi råttbajs i sängen så fort vi hade gått ifrån bungalowen. Sedan kan jag ju säga att koh lanta var nog det tråkigaste stället jag har varit på i hela mitt liv, fast jag kanske bara var på fel plats :-)



Vad ska du göra i Malaysia? Åk till cameron highlands, det var ballt eller jag ska inte ge några råd för man ska bara fara som en liten vante i vinden.



p.s blonda tjejen på nyårsfotot...känner du henne? kan du fråga hur hon har gjort en sådan där knut i håret? d.s



KRAMS!

2011-01-08 @ 19:06:34
Postat av: Lilla katten

Hej sötis!



Vilket monsterinlägg, jag hängde knappt med. Det verkar vara awesome i alla fall! Håret ser helt toppen ut, vilken snygging! ;)

Jag pluggar inför sista proven nu, sedan har jag ledigt i 5 veckor. Har du någonsin hört om något så bra? Nu ses vi snart.

Puss och kram

2011-01-09 @ 04:08:16
Postat av: mamma

Helt underbart, vilka strapatser Du är ute på.

Skitunge, bra att Du tog av lite hår i värmen, men be barberarn ta skägget nästa gång.

Det kan bli obotliga mellanskillnaderi pigmenten annars.Tusen varma kramar, allt gott till dig, Mamma.

2011-01-09 @ 13:25:47
Postat av: mamma

Helt underbart, vilka strapatser Du är ute på.

Skitunge, bra att Du tog av lite hår i värmen, men be barberarn ta skägget nästa gång.

Det kan bli obotliga mellanskillnaderi pigmenten annars.Tusen varma kramar, allt gott till dig, Mamma.

2011-01-09 @ 13:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0