The City Who Must Not Be Named

Kuala Lumpur, Hell on earth.

Hallå där ute, mina kära läsare. Jag vill hälsa er alla välkomna till det som antagligen kommer att uppfattas som det bittraste inlägget hittils.

Den 10 januari var det dags för vårt nobla resesällskap att splittras upp. Nisse och Mimmi åkte först, jag under dagen och Sussie och Johan åkte sist. Hur deras hemresor gick är oklart men jag vet att de är hemma safe and sound iaf.

Själv så har jag ju valt att inte åka tillbaka till snön och tryggheten utan att åka till lite södrare delar av asien, nämnligen - Malaysia.
Flyget hit var ett rent nöje, tog knappa 2 timmar och alla hade en liten tvskärm i stolen framför med diverse filmer och serier att fördriva tiden med, Air Jordanian får 4 Oljeshejkar av 5 möjliga.
Jag landar på Kuala lumpurs flygplats, lyckligt ovetande. Hoppar in i en "texi" och åker med rasande fart mot stadskärnan där jag har bokat ett rum på ett hotel som heter "Original Travellers Backpackers Inn"... han ni med?
För den som tror att trafiken i exempelvis thailand är ngt att komma med så kan jag säga att här är det värre... Ingen koll, gasen i botten. Hur som så vet inte texikille precis vart jag ska, vi vet bara båda två ett det ligger i "Chinatown" så han släpper av mig och jag med full packning börjar plöja mig igenom en svindlande marknad av kineser som säljer allt man kan tänka sig(förutom vatten) och jag har inte den blekaste om vart jag ska.

Det slutar med att jag suger tag i en kille i ett gäng som passerar som jag hör pratar svenska och säger ngt i stil med "Du jag vettefan vart jag är, vet du vart Jalan Sultan ligger?" Det vet den lite halvt shockade svenska killen och jag hittar till mitt hostel.
Det man kan säga om mitt rum är att... ja det är inte stort.. och det är inte speciellt mysigt... och, näe det är inte fint heller... Men det är billigt :-D ... Det är kanske 3x1,70 och har en våningssäng i sig, punkt.


Än så länge är det helt ok, jag går ner och köper lite vatten, käkar lite smaklös kinamat och somna i min cell.

Dagen efter är jag lite hängig och trött så jag äten lite, dricker vatten, läser och sover hela dagen.

Dagen efter det så bestämmer jag mig för att "göra stan" jag har ju trots allt en "Lonely planet" med fina kartor och beskrivningar över denna fina stad. sagt och gjort, jag tar fram boken, spanar lite karta och börjar knalla. Men jag går såklart åt fel håll, mitt beryktade lokalsinne har verkligen fått sig en törn i denhär staden kan jag säga.
Eftersom jag är lite snett ute så bestämmer jag mig för att fråga nån om vägen, lite motvilligt får jag en ganska detaljrik förklaring... jag börjar gå och det går upp för mig att... Ja.. denhär människan har ju gett mig FEL anvisning... om än detaljrikt. Skit samma, jag hittar en Platskarta med en punkt där det står "You are here", jag kollar mig runt och det finns massa stora hus här som landmärken så jag ser att detta är rätt, börjar gå vidare uppför samma gata och kanske 200 m upp hittar jag en karta till, lika dan... Men den påstår att jag är på heeeelt andra sidan stan.. det är alltså inte bara lokalbefolkningen som ljuger utan de har även satt upp missvisande kartor för att lura turister.. tack, verkligen!

Jag vet inte om det går att läsa men det står "Nej jag är här ditt fanskap!"

Anyways, jag hittar tillslut in till citykärnan.. Det är lite halvballt med massa höga byggnader och sånt... Jag vet att jag sagt att jag inte gillar Bangkok, men den staden har iaf lite hjärta och glöd.. Människor här är endera falskt trevliga.. "Heeellooo sir, yes sir ofcoooourse sir"... eller så hälsar de inte alls, eller så glor de bara.
Till storyn hör också att detta är ett muslimsk land och jag har fått förklarat för mig att de kan vara väldigt konservativa, jag passa antagligen inte in i mallen av någon som man ska va trevlig mot. Jag menar varför ska man vara trevligt mot någon som är trevlig... eller?

Nu känner jag att jag neggat lite för mycket, det finns ljusglimtar även i denna stad. Jag träffade en kille i Bangkok som heter Jac. Jacs föräldrar är kineser men de bor i Malaysia, det finns mycket kineser här, och indier, men jag är Malaysisk Kines. Honom hängde jag med igår, det var askul. Han hade en väl planerad underhållningsrutt åt oss!

Jag och Jac möttes upp en bit ut på tunnelbanelinjen, han kör bil här. Vi drog och käkade lite Vegomat på ett kinaställe, det var ganska gott faktiskt. Jac tycker jag är lite konstig som inet äter kött, iaf kyckling som tydligen är det bästa han vet. Efter maten så  drog vi iväg till ett djungelområde i utkanten av stan. Jag hade glömt mina badkläder och handduk, men Jac hade extra eftersom han sa att "I think you might forget"... Jac - JiMZ 1-0.



Det regnade loss när vi var på väg till djungelstället så det var ganska kallt i vattnet, men vi badade iaf i djungelforden och Jac var helt tagen av att jag kunde kasta macka som studsade fler än 2 ggr... det hade han aldrig sett.. Jac - JiMZ 1-1
Han berättade att skolklasser campade här ibland och han och hans vänner ibaland de med. Stället var uppdelat i Zoner och där vi var var Zon 8. Det finns även en Zon 9 som inte är officell, där händer det mystiska saker på natten om man sover där och ingen som sover en natt där är den samma, Jac har aldrig sovit där berättar han.

Hur som. Efter vi badat promenerade vi i badkläder i regnet genom djungeln tillbaka till bilen och körde vidare, Jac stannade till och köpte lite roadsnacks som bestod av friterad banan och sötpotatis, awesome gott.

Efter det så körde vi till en naturligt varm källa. Det var som en stor halvdjup minisjö som bubblade. I den satt massa män i olika åldrar, de flesta med kläder på, de är som sagt liiite konservativa här vissa. Det var varmt som satan i vattnet och skönt som få för stela muskler. Det fanns även ett litet badställe med en brunn o mitten där man kunde fylla små kärl och typ tvaga sig. Jag har tyvärr inga bilder på detta för då hade jag väl blitt lynchad om jag tagit fram kameran. Jag glömde mig nämnligen när vi skulle gå och sa att jag kan byta om här vid bilen men då sa Jac att "för kineser ok... annars inte ok, bättre om byta om i lilla rummet" Jac - JiMZ 2-1... det fanns alltså enmansombytesställen som var 4 plastväggar ihopfogade. Ve och fasa för nakenhet!
Men men, ta seden dit man kommer va. Just, glömde att säga att vi fick lyssna på böneutrop från mosken bredvid när vi badade, var faktiskt ganska stämmningsfullt!

Efter detta så åkte vi till ett ställe där Jac sa att det hade tagit honom med storm första gången, det var en restaurang som hette Viewpoint och de första trappstegen började med denna skyllt


Och synen jag möttes av var faktiskt ganska ball! Säga vad man vill om denna hämska stad men skumt folk och bad vibes, den är fin kvällstid på håll iaf!

Ok bilden gör den inte rättvisa, skulle ha haft med storkameran.

Efter vi käkat och så så var klockan ganska mycket. Jac skulle upp kl 04.30 dagen efter för att plugga en timme, köra sin syster till skolan och sen åka till jobbet. Jac är diciplinerad ut i fingerspetsarna.
Han släpper av mig vid tunnelbanan och vi säger våra ajös. Det var fan en bra dag i Kuala lumpur. Så allt är inte neggigt.
Glömde jag att berätta att Jac incisterade på att betala för allt? Tillochmed min tunnelbaneresa hem. Jac - JiMZ 3-1.

Idag har jag vart och hämtat ut mitt Thaivisum som jag ansökt om här på Thaiambasaden. De är minst sagt lite mer layed back här än i Sverige, 2 månader bara sådär. Sen kan jag söka 30 dagar till på flygplatsen sa dem. Hoppas på det.

Efter det har jag snyltat intenet på Starbucks, tack högre makter för Starbucks som har kaffe som går att dricka.


Och så har jag faktiskt köpt mig en resa till en liten Ö som heter Langkawi. Ska tydlien va ganska nice och så slipper jag storstan, drar den 16.e och kommer åter den 31.

Just det, ett annat plus för staden som inte bör nämnas vid namn, det finns ganska mycket cool grafitti och street-art vid äckelfloden som flyter genom stan.

Puss och kram alla fina där ute./

JiMZ





Kommentarer
Postat av: Lilla katten

Hej plutt!

Okej, staden som inte bör nämnas vi namn verkade ju inte helt dunderawesome. Men Jac! Vilken snubbe. Ta med honom hem så kan han bli din bästa vän. Tur att det finns så mycket snälla människor som man kan springa på.

Idag åker jag iväg på mitt äventyr. Jag är sjukligt taggad! Och sedan ses vi om två och en halv vecka kompis!

Ta det lugn och var försiktig.

Puss

2011-01-15 @ 02:11:44
Postat av: mamma

Vilka äventyr!!!. Känner för o med dig i dina strapatser Jimz.

Skönt att du är på väg till ön.

Du har många fina veckor kvar, o mycket att lära.

Alla goda tankar till dig.Puss o kram mamma.

2011-01-15 @ 06:40:09
Postat av: Aanaanaan...

Härlig läsning gubben, trots pessimismen bjuder du på många goda skratt!!! Jac låter som räddaren i nöden, hur schyst som helst, kommer han hit får du visa honom Stockholm;). Hoppas Lankawi blir en bättre upplevelse. Puss & kram så hörs vi. /Ioánna

2011-01-15 @ 08:54:45
Postat av: Grohan

Herroooo!

Det var kul att få höra din röst! Appropå K.L. som du sa till mig; man måste känna att det är lite skit så att man kan uppskatta det som är bra liksom...

Hoppas The Island blir grymt! Annars får du ta och åka till nåt annat land, finns mycket att välja på där borta :) Sköt om dig och var försiktig! puss o kram

2011-01-15 @ 14:05:16
Postat av: zacke

Tjenna! Grymt underhållande blogg:). Tänkte kolla när ditt hemresedatum är? Det dröjer ett tag, men vi kommer nämligen åka förbi dina trakter lite senare dårå

2011-01-15 @ 20:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0