Flyktingbåten, minibusstaxi och djungeln

Hej hej kära läsare!

Vi beslutade oss for att lamna Kho Tao och istallet bege oss till djungeln, eller narmare bestamt ett stalle som heter Khao Sok.
For att gora detta var vi tvungna att aka forst bat och sen taxibuss el dylikt. Vi snackar med agaren av stallet vi bor pa och han fixar allt, vi ska ta nattbaten som det ska ga att sova pa, aven nar det regnar ;-) . Nar vi anlander till baten sa ser vi dock att det star massa harda thailandska sjoman och lastar pa prylar pa var bat och att det inte ar Hilton direkt...


Vi var inte ensamma heller, vi delade denna superstora sang med en skon skara bestaende av backpackers, familjer med sma barn som grat hela natten och annat lost folk. Vid batens toalett, somvar ett hal o golvet, var det fritt att roka m man ville.. det var somen dorr i batens sida och under, dar va havet. Lite charmigt pa ngt satt men vi kande oss ganska smutsiga o trotta nar vi anlande till hamnen vid Suratthani kl 5 pa morgonen. Till saken hor aven att jag lyckades spilla ut mitt vatten pa halva min sovplats precis nar jag skulle somna sa jag sov i en liten boll kan man saga.

Val i hamn blev vi upplockade av en moddad pick-up med saten pa flaket som korde oss genom en smutsig nattstad till sjalva busstoppet dar vi skulle bli upplockade for vidareresa till djungelomradet.
Det kan vara bra att ha med sig om nan far for sig att aka hit att tider och liknande ar uppskattat mellan tumme o pekfinger i Thailand. Vi vantade med andra ord ganska lange innan var minibuss kom, 40 min sent. Men men, vi hoppar in med tva andra och borjar rulla ivag. Var chuffor kor ganska mycket runt, stannar pa lite olika stallen, plockar upp lite strott folk men vi far ingen direkt forklaring, det verkar som att han kor lite vid-sidan-av-taxi. Ingen fara dock, vi hade ju redan betalt, men det var lite irriterande att inte fa nan forklaring, det visar sig dock att han varken talar engelska eller har riktigt koll pa vart vi ska. det loser han dock med nagra telefonsamtal ;-) . Jag ar fortfarande ganska trott sen nattbaten och pendlar mellan halvdvala, somn och vakenhet. Vi fardas iaf langs en ladsvag ganska lange med ett spannande bergslanskap ba bada sidor. Vi ser grona bergstoppar omgivna av dimma och en kansla av ''fan va ballt'' infinner sig.

Efter manga om och men kommer vi iaf fram till omradet dar det finns stallen att bo pa och vi hoppar ut, kollar runt lite och bestammer oss for ett stalle som heter "Bambo House". Vi mots av en thailandare som har sa mycket hippie-vibes att man bara kan alska honom. Boendet ar helt ok och vi har tillochmed spoltoa!
Vi bor in oss lite, tar en snabbtur langs en djungelstig som ar ganska stor, ser inget spec ballt utom sjalva landskapet. Kommer tillbaka och duschar, kollar in kvalls-bbq som de har varje kvall dar vi bor och dackar i vara sangar.

Djungel dag tva - Vi vaknar, ater frukost, koper med oss thai-matpacke och beger oss av. Vi ottar om vilken vag vi ska ta och det blir en kortare stracka pa 4 km till ett vattenfall.. trodde vi.. Det hela borjar med en ganska slapp tur med lite halvtrasiga stenbroar och smastigar, vi tar en avstickare upp mot vad vi tror ar en bergstopp, over en bro som nog egentligen var ur bruk...

Men det sket vi i saklart och vandrade vidare.. uppat...uppat...uppat.. Tillslut mottes vi av en vagg av bambu och annan skog sa vi fick vandra tillbaka.
Sen borjar det roliga. Vi vandrar upp, ner, over, under. Langs leriga stigar som inte var mer an 20 cm pa vissa stallen med bambuskog och bergsflod ett 20tal meter langre ner. Riktigt coolt var det pa sina hall och iaf jag kande mig som en riktig djungelman ibland.
Vid ett flertal tillfallen fick vi ta av oss vara skor for att korsa floden och bade floden och stigarna runtikring var helt overfulla med blodiglar. Jag tyckte att vi skulle ha en tavling som gick ut pa att den som hade haft minst antal iglar pa sig nar vi kom hem var mest Ninja.. Jag forlorade stort med mina 16 ;-) . Jag har foto pa min fot med en igel pa men det verkar vara borta just nu, jag lagger upp det sen.
Hur som sa knallar vi genom allt dethar djungliga och efter ett tag borjar jag bli trott pa att ta av mig mina skor hela tiden sa jag och Nisse borjar leta efter alternativa vagar. Vi borjar krangla oss igenom lite buskar medans de andra fint vadar over. Vi hittar ett nerfallet trad som ligger over floden som vi kranglar oss upp pa och balanserar oss over det hela. Asballt tycker vi, dumt och onodigt tycker de andra. Vid nasta flod ger vi oss ut igen for att hitta nya vagar och vi borjar hoppa mellan stenar med mig i spetsen, det ser ut som att har kan det nog ga sager jag, men det ar lite halt. jag tar av mig ena skon for att fa battre avstamt, jag hoppar, landar... ...Halkar och satter mig pa rumpan i en halvdjup pol och bloter ner bada skorna, ena armen, halva rumpan och skrapar upp ett litet sar pa foten utan strumpa. Det var ju lite surt och jag var lite ledsen, men men.. kul var det! Nisse lyckades aven han att blota ner sina skor lite senare i ett forsok att gora en hemmagjord bro over ett litet vattendrag.
Tillslut blev vi trotta pa alla iglar och ett evigt vadande, sa i vande hemmat. Trotta, blota men glada lamnade vi djungeln. Vi har efter det duschat, lamnat in tvatt, atit god mat, planerat att vi ska aka lite kajak langs floden imorgon och sen beger vi oss vidare. Vart vi aker far ni lasa om nasta gang!








Puss, kram och karlek

/Djungel-JiMZ

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag är så glad att läsa om dina åventyr. Ålskar dig massor. Keam mamma.

2010-12-27 @ 16:38:45
Postat av: Emelie

Kul att läsa om hur ni har det och fint att få se dig lite:) Sjukt äckligt med iglar däremot! Miss you madly. Puss

2010-12-27 @ 17:39:58
Postat av: 小猫

Haha, dårar! Fett med elefanterna dock!



Puss och kram

2010-12-28 @ 00:30:06
Postat av: Anonym

Vilket djungeläventyr, "Expedition Robinsson"!!! Iglar ska ju va bra men fy vad äckligt. Många kramar från mej till dej :)

2010-12-28 @ 08:49:18
Postat av: Anonym

Det var från syrran gubben.

2010-12-28 @ 08:51:06
Postat av: agneta och theo

nu har vi din bloog så vi kan ha litte kool va du gör :) och maste sega att vi är litte avan sjuk du har så varmt vi vill ha litte verme med:)

GOT NY ÅR

2010-12-30 @ 14:41:29
Postat av: mamma

Got Nytt År på dig skitunge.

Mamma, o säkert (ANDRA) önskar information om vad Du gör, ÄR' För lite bilder på Dig,, är det nog flera än jag som efterlyser,, Allt gott Älskar dig, det är jag inte ensam om,, Kram mamma.

2010-12-30 @ 15:06:40
Postat av: Dalen_duez

Ey! Go~jul och gott nytt ar!

Bra blogg, men snalla slang in mera bilder for f****n!

Puss a kram

2010-12-31 @ 03:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0